Slussfors IK bildades 1944 med Rune Hestner som primus motor.

”Det var som friidrottsklubb Slussfors gjorde sig känd efter bildandet 1944. Fram till mitten av 50-talet var Slussfors IK en av lappmarkens allra främsta friidrottsklubbar och höll sig alltid i topp i lappmarksmästerskapen” stod det att läsa i VK 1984. Friidrottsintresset i Slussfors var stort och det främsta namnet var just Rune Hestner som tog ett DM-tecken i tresteg och var med i länslaget.

Verksamheten bestod även i  fotboll och skidåkning.

Postrennet

1966 startades ett skidlopp mellan Gardsjönäs och Slussfors som kallades ”Anders Jons minne”. Anders Olof Jonsson var lantbrevbärare mellan Slussfors, Gardsjönäs, Abborrberg och Danasjö. Vintertid åkte Anders Olof Jonsson skidor eftersom sträckan gick genom väglöst land.

Redan året därpå, 1967, flyttades starten på loppet till Danasjö och loppet fick namnet Postrennet.

Den totala sträck på 37 km var endast för herrar, damer och ungdomar startade i Viken och körde de sista 10 km. Det fanns även en start i Gardsjönäs för veteranderna.

Postrennet var mycket stort i sina glans dagar. I tidningen kunde man årligen se bild av vinnaren tillsammans med kranskullan, samt läsa om loppet och se alla resultat. Postrennet anordnades i 21 år.

Kommunserien

Slussfors IK har varit aktiv och mycket framgångsrik i kommunserien i både terränglöpning och längdskidåkning. Kommunserien i längdskidåkning, eller Stenseleserien som den också kallades, var en serie som lockades ett stort antal deltagare när den hade sin storhetstid. Byarna tävlade mellan varandra om störst deltagande. Tidningarna bevakade tävlingarna under hela säsongen. Här är ett utdrag från VK 15 mars 1962: ”Bland individuella strider utkämpades de skarpaste i seniorklassen mellan Olov Ivarsson och Ivan Hestner, Forsmark resp Slussfors, samt i den yngre juniorklassen, där Kurt Ärlered, Slussfors sekundslog klubbkamraten Bill Gunnarsson.”

Fotbollsplan och Elljusspår

1966 fick klubben hjälp med en ny fotbollsplan på grund av att Blå Vägen fick en ny dragning. Den tidigare fotbollsplanen låg nere vid Kirjesån.

Ett elljusspår iordningställdes 1971 i skogen bakom gamla skolan/vävstugan. Elljusspåret flyttades senare till andra sidan Blå Vägen runt Dansbaneberget.

Gratianstafetten

Mellan 1988-1999 var Gratianstafetten en årligt återkommande motionstävling.
Loppet gick runt Umnässjön och var uppdelad på flera olika sträckor.